Na špičce pelotonu států jsou v podstatě stále tytéž země. První v první desítce je Jižní Korea, za ní následuje Švédsko, které si vyměnilo proti roku 2016 místo s Německem. Na čtvrtém a pátém místě jsou Švýcarsko a Finsko. Finsko přitom zaznamenalo hezký skok ze sedmého na páté místo. Šestý v pořadí je Singapur a za ním následuje Japonsko, které si ovšem pohoršilo ze čtvrtého místa. Na osmém místě je Dánsko, deváté jsou USA, desátý je Izrael, s menším zlepšením oproti loňsku. Jedenáctá je Francie, a dvanáctá v pořadí je další naše sousední země, Rakousko, což je skvělý úspěch, protože Rakousko není typickou průmyslovou zemí.
Česká republika uzavírá třetí desítku pelotonu zemí (je na 28 . místě). To, že jsou před ní například Kanada, Austrálie nebo, na 17. místě, také Velká Británie, na 16. Irsko, či na 15. místě Holandsko, není zase tak překvapivé. Ale několik míst před námi je v pořadí indexu států také Čína, Polsko, Malajsie, Itálie, Island, Rusko a dokonce i Maďarsko, těsně za ČR je na 30 místě Řecko..... To je už poněkud překvapivější a také horší. Je to tak trochu debakl české ekonomiky, a to nejen ve srovnání s těmi nejvyspělejšími sáty, ale bohužel také se státy, které zrovna nějakým velkým vzorem progresivního rozvoje nejsou...
Index uplatnění inovací států představuje kombinaci vyhodnocení sedmi faktorů, které charakterizují úroveň inovačního prostředí v dané ekonomice. Jsou to jednak intenzita výzkumu a vývoje v dané ekonomice, pak přidaná hodnota v průmyslu, úroveň produktivity práce, uplatnění hi-tech v ekonomice, dále výkonnost terciárního sektoru (účinnost vzdělávacího systému, úroveň zdravotnictví a dalších veřejných služeb), koncentrace výzkumníků a patentová aktivita.
Česká republika by potřebovala významné zlepšení, alespoň podle Bloombergu, jednak obecně, jednak zejména v úrovni produktivity práce, kde je až 33., a dále pokud jde o výkonnost terciárního sektoru (tam je dokonce 38.).
Nalhávání si, že české školství je výborné, je cestou do pekel, protože pokud se nezlepší kvalita výuky na všech stupních škol v Česku, nemůže se obstarožní česká ekonomika nikdy ze své současné situace dostat do světové špičky, ba ani do druhé desítky zemí.
Nedávno zveřejněné výsledky průzkumu PISA prováděného u patnáctileté mládeže například ukazoval na skvělou úroveň vzdělanosti této věkové kategorie mládeže ve Finsku, ale také například Singapuru a Německu, Jižní Koreji a ve Švédsku. Zcela nepochybně by se tedy našla korelace mezi úrovní vzdělanosti, účinnosti vzdělávacího systému, počínaje žáky základních škol, až po připravenost kádrů pro průmysl a stupeň vyspělosti a inovační schopnosti dané ekonomiky.
Švédsko či Švýcarsko nebo Finsko, Dánsko ale také Izrael jsou země, které nepatří k velikánům podle počtu obyvatel a rozlohy území, ale jsou přesto velmi úspěšné. Počátkem toho je ovšem skvěle fungující vzdělávací systém, který generuje vzdělanou technickou i tvůrčí inteligenci. A tyto země jsou také dlouhodobě dobře spravovány svou politickou třídou, bez ohledu na ideové zaměření jejích součástí, tedy zda se jedná o vlády levice či pravice.
Inovační index Bloombergu 2017 | |||||||||||
pořadí | Změna | Země | Celkové skóre | R&D intensity - intenzita výkumu a vývoje | Manufacturing value -added - průmyslová přidaná hodnota | Produktivity - produktivita | HiTech density - hustota HiTech | Tertiary efficiency - výkonnost terciárního sektoru | Researcher concentration -koncentrace výzkumníků | Patent activity - patentová aktivita | |
2017 | 2016 | ||||||||||
1 | 1 | 0 | J. Korea | 89 | 1 | 1 | 32 | 4 | 2 | 4 | 1 |
2 | 3 | 1 | Švédsko | 83,98 | 5 | 11 | 15 | 7 | 18 | 5 | 6 |
3 | 2 | -1 | Německo | 83,92 | 9 | 3 | 16 | 5 | 12 | 16 | 9 |
4 | 5 | 1 | Švýcarsko | 83,64 | 8 | 6 | 2 | 11 | 16 | 14 | 4 |
5 | 7 | 2 | Finsko | 83,26 | 4 | 13 | 20 | 15 | 5 | 3 | 5 |
6 | 6 | 0 | Singapur | 83,22 | 14 | 5 | 12 | 17 | 1 | 6 | 12 |
7 | 4 | -3 | Japonsko | 82,64 | 3 | 9 | 28 | 8 | 27 | 9 | 3 |
8 | 9 | 1 | Dánsko | 81,93 | 6 | 17 | 5 | 13 | 22 | 2 | 11 |
9 | 8 | -1 | USA | 81,44 | 10 | 22 | 10 | 1 | 34 | 20 | 2 |
10 | 11 | 1 | Izrael | 81,23 | 2 | 30 | 30 | 3 | 20 | 1 | 18 |
11 | 10 | -1 | Francie | 80,99 | 12 | 34 | 18 | 2 | 10 | 18 | 10 |
12 | 13 | 1 | Rakousko | 80,46 | 7 | 7 | 11 | 23 | 6 | 10 | 17 |
13 | 16 | 3 | Belgie | 77,18 | 11 | 21 | 9 | 10 | 19 | 19 | 25 |
14 | 14 | 0 | Norsko | 76,89 | 19 | 36 | 3 | 12 | 25 | 8 | 15 |
15 | 18 | 3 | Holandsko | 75,23 | 17 | 24 | 19 | 6 | 44 | 15 | 19 |
16 | 15 | -1 | Irsko | 74,94 | 22 | 2 | 6 | 16 | 13 | 22 | 31 |
17 | 17 | 0 | VB | 74,52 | 20 | 38 | 21 | 14 | 7 | 17 | 14 |
18 | 20 | 2 | Austrálie | 73,33 | 13 | 44 | 1 | 20 | 21 | 12 | 21 |
19 | 22 | 3 | N. Zéland | 71,63 | 32 | 37 | 8 | 19 | 24 | 21 | 7 |
20 | 19 | -1 | Kanada | 71,58 | 21 | 32 | 14 | 26 | 30 | 13 | 20 |
21 | 21 | 0 | Čína | 68,89 | 15 | 19 | 43 | 9 | 43 | 43 | 7 |
22 | 23 | 1 | Polsko | 67,47 | 35 | 16 | 35 | 22 | 15 | 35 | 24 |
23 | 25 | 2 | Malajsie | 66,98 | 27 | 12 | 37 | 21 | 26 | 34 | 22 |
24 | 26 | 2 | Itálie | 65,57 | 25 | 20 | 29 | 18 | 37 | 36 | 37 |
25 | 28 | 3 | Island | 65,27 | 18 | 23 | 7 |
| 36 | 7 | 22 |
26 | 12 | -14 | Rusko | 65,24 | 31 | 48 | 42 | 24 | 3 | 27 | 16 |
27 | 30 | 3 | Maďarsko | 63,15 | 24 | 8 | 40 | 28 | 41 | 31 | 34 |
28 | 31 | 3 | ČR | 62,72 | 16 | 4 | 33 |
| 38 | 24 | 26 |
29 | 27 | -2 | Španělsko | 62,51 | 30 | 29 | 22 | 36 | 9 | 32 | 29 |
30 | 33 | 3 | Řecko | 61,8 | 38 | 45 | 13 | 29 | 11 | 30 | 38 |