Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bude v Praze někdy další úsek metra? A kolik bude stát?

Vedení hlavního města Prahy se po dvou a půl letech od svého nástupu do funkcí v Radě hl. m. Prahy zvolna seznamuje s životem.

Před volbami na podzim 2018 všechny politické strany zastoupené v dnešní Radě, od Pirátů po TOP 09, slibovaly ráj na zemi. Výstavbu nových mostů, komunálních bytů,  rekonstrukci dosavadních mostů, výstavbu metra, dokončení vnitřního městského okruhu atd.. Prostě vše, co v Praze, pokud jde o velké dopravní stavby, chybí.

Dnes se nacházíme v druhé polovině volebního období městské rady a tak nějak 'skutek utek´. Nové mosty nestojí. Možná, že jeden je alespoň v hlavách architektů. Ale je to spíše most pro cyklisty, nežli most, který by na Zlíchově odlehčil automobilové dopravě, která probíhá na nedalekém Barrandovském mostě.

U Libeňského mostu a mostu, který vede přes Štvanici, jemuž zejména starosta Prahy 7 Čižinský, věnoval abnormální pozornost, je ticho po pěšině. Zřejmě už pád těchto dvou mostních monumentů nehrozí.

V pondělí  městská rada rozhodla o výstavbě prvního úseku trasy D pražského metra, konkrétně sedmi stanic mezi Pankrácem a Novými Dvory. Stavba se má stavět osm let. A když to všechno dobře dopadne, tak by se mohlo začít vrtat v zemi už na konci tohoto roku. Výsledná cena má být 52 mld. Kč. Tedy v dnešních cenách. Což znamená, při ročním růstu cen stavebních prací odhadem o 4 – 5%, že za osm let stavba nové trasy metra bude stát nejméně o 20 mld. Kč více.

Rada pod vedením bývalé primátorky A. Krnáčové připravila v minulém období výstavbu osmi stanic metra s depem za 39 mld. Kč.

Současná rada svádí růst pořizovacích nákladů o 13 mld. Kč na inflaci. To je trochu chabé zdůvodnění. Samozřejmě, že v cestě zahájení výstavby stojí ještě některé administrativní překážky, jako je např. získání stavebního povolení, ale také dokončení výkupu pozemků a doladění vztahů s občany, kteří se brání rozsáhlé likvidaci vzrostlých stromů v místě jedné z budoucích stanic metra.

Ať počítám, jak počítám, Praha by ze svého rozpočtu musela každý rok vyčlenit v průměru nejméně 5 mld. Kč, aby v průběhu deseti let byla nová trasa metra dokončena. To je ale nad síly a finanční možnosti Magistrátu Prahy. Radní odpovědný za finance blouzní o zapojení státu do financování metra. To je samozřejmě pravda. V minulosti, zejména za starého režimu, vlády dávaly prakticky každoročně peníze na výstavbu dalších úseků metra. Polistopadové vlády už byly střídmější a některé byly vysloveně skrblivé. A tak pro rok 1999 ve státním rozpočtu v položce výstavba metra se objevila nula. Po dlouhých jednáních se mi podařilo, jako tehdejšímu náměstkovi primátora pro finance ze Zemanovy a později ze Špidlovy vlády každoročně vyrazit nějaké peníze ze státního rozpočtu na spolufinancování výstavby metra, a to v řádech set milionů korun ročně. Tedy žádná sláva. Myslím, že v současné době, kdy řeší stát závažné problémy v podstatě existenčního charakteru po koronavirové krizi, představa o desítkách miliard, které v příštích letech poputují ze státního rozpočtu do rozpočtu nejbohatšího města a kraje v republice, je z oblasti science fiction. Je to prostě blbost. Kromě toho, proč by naši spoluobčané z jiných krajů s mnohem horší vybaveností v oblasti infrastruktury, nežli jakou má Praha, měli přispívat na investici, která v jejich očích představuje v podstatě rozmařilost? Tedy, jakékoliv vedení Prahy, v jakýchkoliv stranických barvách se na věci musí dívat velmi realisticky.

Slyšel jsem některé nadšence z řad Pirátů, kterak blouzní o tom, co se stane, až bude Ivan Bartoš po volbách do sněmovny premiérem. Jednak doufám, že taková situace nikdy nenastane a současně věřím, že v Praze přijdou na radnici k veslu lidé, kteří se budou pohybovat v realitě.

Úvěry EIB, které zmínil radní odpovědný za financování města a tedy i tohoto projektu výstavby metra jsou sice hezká věc, ale časově náročná. Pokud se nezměnily podmínky, tak se jedná o velmi nízko úročené úvěry s dvaceti až třicetiletou splatností a s možností posunu splátek jistiny dluhu o řadu let. Ale po posunutí splatnosti se dlužná částka musí vracet.... Takže to není žádné finanční perpetuum mobile.

Situace v Praze, pokud jde o pražské investice, lze charakterizovat tak, že se zcela ztratila schopnost města realizovat velké investiční akce. Když se podíváme na rozvoj Prahy a srovnáme jej s rozvojem Vídně, Mnichova či Drážďan (nemluvě o Berlínu), zjišťujeme, že se v Praze čas zastavil. Čím to je? Jsou to nekompetentní lidé na pražské radnici. A tato městská rada pod vedením primátora Hřiba, je ještě neschopnější nežli ta předchozí. Chaotické vyspravování pražských ulic s neustálými omezeními provozu, nečekanými objížďkami a s častým opakováním výkopů na stejných místech v krátkém časovém odstupu, svědčí o nekvalifikovanosti. A to je jen malý příklad.

Pražská městská rada přitom má zhruba takové politické složení v současné podobě, jaké by mohla mít příští vládní koalice (s výjimkou ODS, která je v opozici).

Primátor Hřib zřejmě definitivně promeškal příležitost, aby ve správném čase přiměl premiéra Babiše k závaznosti slibu, se kterým Babiš před určitým časem mediálně přišel, pokud jde o financování vnitřního městského okruhu. Chtěl od Hřiba pozemky v Letňanech na vybudování vládní čtvrti, což Hřib v podstatě torpédoval. A za tyto pozemky k výstavbě vysněné vládní čtvrti by A. Babiš byl ochoten souhlasit s financováním výstavby vnitřního městského okruhu formou PPP projektu z rozpočtu státu. Pirát měl políbit ministerskému předsedovi okamžitě prsten a přijmout takovýto velkorysý návrh, který by městskou pokladnu zbavil potřeby financovat dokončení vnitřního okruhu částkou cca 50 mld. Kč z vlastních zdrojů. A teď má Praha na krku dalších 50 mld. Kč (těch předchozích více než 50 mld. samozřejmě také bude muset jednou zaplatit ze svého), a to už je mimo hranice jakýchkoliv možností Prahy. Jinak řečeno, s tímto vedením města se Pražané svého nového úseku metra hned tak nedočkají. Na celostátní úrovni pak budou případně tito koaličníci z pravostředových stran předvádět stejné „zázraky“. Žádný pokrok a rozvoj státu od nich nečekejme.

 

Jiří Paroubek

Autor: Jiří Paroubek | středa 9.6.2021 12:51 | karma článku: 18,61 | přečteno: 262x
  • Další články autora

Jiří Paroubek

SOCDEM na cestě podrazů…

Od časů B. Sobotky, jehož je Šmarda věrným přítelem a učedníkem, strana Lidového domu nastoupila podivnou cestu. Cestu podrazů. Podrážela především voliče, kterým často slibovala hory s horáky.

25.4.2024 v 12:20 | Karma: 9,55 | Přečteno: 152x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Národní značka Číny posiluje nejrychleji na světě

Čína prosazuje respekt rozdílného a za jejími iniciativami, jako je Pás a stezka nebo budování „globálního společenství sdílené budoucnosti lidstva“, je praktická mírová spolupráce.

17.4.2024 v 9:50 | Karma: 17,86 | Přečteno: 460x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Hodně drahá cesta premiéra ČR do Washingtonu

Premiér Fiala vyrazil do Washingtonu, kde bude zejména přijat americkým prezidentem Bidenem. Američané tak oceňují v případě českého premiéra podle všeho zejména to, jak vstřícně se chová k požadavkům amerických zbrojovek.

16.4.2024 v 11:06 | Karma: 34,98 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Gerhard Schröder osmdesátníkem…

Za poslední dva roky nebylo v sousedním Německu – kromě předáků AfD – médii pronásledovanější osoby, nežli byl právě bývalý spolkový kancléř a bývalý předseda SPD, Gerhard Schröder.

9.4.2024 v 10:06 | Karma: 17,54 | Přečteno: 553x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Soumrak éry válečných štváčů...

Slovenská a česká pravice vkládaly velkou naději ve vítězství Ivana Korčoka ve II. kole prezidentské volby na Slovensku. Exponenti slovenské, ani české pravice teď nedokážou zakrýt zklamání, které v nich vzbudily výsledky voleb.

8.4.2024 v 15:47 | Karma: 34,21 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 838
  • Celková karma 27,91
  • Průměrná čtenost 1918x
Autor se narodil 21. srpna 1952 v Olomouci. Je ženatý, má syna a dceru. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou. V letech 1998 až 2004 byl náměstkem pražského primátora pro oblast finanční politiky, 2004 až 2005 ministrem pro místní rozvoj. V letech 2005 až 2006 pak předsedou vlády České republiky. Je předsedou Společnosti Willyho Brandta a Bruna Kreiskeho a předsedou redakční rady portálu Vaše věc (www.vasevec.cz). Na sklonku roku 2011 založil politickou stranu Národní socialisté. Na podzim 2018 kandiduje do Senátu jako nezávislý kandidát s podporou ČSSD.

Seznam rubrik